DZIECKO W MALARSTWIE + teka z 12 obrazami

Dostępność: na wyczerpaniu
Wysyłka w: 24 godziny
Cena: 280,00 zł 280.00
ilość szt.
dodaj do przechowalni
Pin It

Opis

Dziecko w malarstwie. Temat znany w historii sztuki od lat, znany i opisywany. Zawsze jednak pod jakimś kątem, przy jakiejś okoliczności, z jakąś wybraną tezą. Liczne przykłady zainteresowania historyków sztuki, muzealników czy organizatorów kultury znajdujemy w albumach katalogach wystaw, konkursach. Obraz dziecka na przestrzeni wieków jest jednak wciąż interesujący i inspirujący. Już w średniowiecznym, a później renesansowymi barokowym malarstwie miniaturowym znajdujemy tego przykłady. Epoka średniowiecza, tysiącletni okres trwania chrześcijaństwa, przekazuje nam w miarę spójny obraz sztuki, gdzie religia stanowi podstawę wszelkiej działalności, w tym działalności twórczej. Już w XIV i XV wieku znajdujemy wizerunki dzieci, najczęściej w postaciach aniołków ,w miniaturach rysowanych na kartach inkunabułów. Prezentowana w albumie reprodukcja Kodeksu Baltazara Behema (1505) nie wyczerpuje w pełni znamion niezwykłego piękna księgi przygotowanej dla krakowskiego notariusza .Była ta księga pisana gotycką majuskułą w trzech językach: łacińskim, polskim i niemieckim. Pięknie ilustrowana, iluminowana– jak kiedyś pisano. Po wielu dramatycznych przejściach, w okresie niemieckiej okupacji, ten zabytek kultury polskiej i europejskiej znajduje się obecnie w zbiorach Biblioteki Jagiellońskiej. Perłą działu rękopisów Biblioteki Narodowej jest inny zabytek reprodukowany w albumie we fragmentach: Mszał Erazma Ciołka, potomka krakowskich mieszczan, sekretarza Aleksandra Jagiellończyka. Rarytasem albumu jest też, pokazana w postaci reprodukcji jednej karty, Kronika česká napisana do roku 1330 Přibika z Radenina, słynna między innymi z tego, że podaje, cytowaną później powszechnie znaną i stosowaną do dziś – nazwę naszego kraju: campi plani, równinne pola. Dział Malarstwo inauguruje w albumie sensacyjny przykład pochodzącego z II wieku naszej ery znaleziska z Egiptu. Portret chłopca z Fajum, znajdujący się w Muzeum Narodowym w Warszawie, jest jednym z blisko 700realistycznych malowideł trumiennych odkrytych w oazie na terenie Środkowego Egiptu. Cenną nowością na polskim rynku wydawniczym są prezentowane w albumie religijne obrazy znajdujące się w klasztorze Kanoników Regularnych Laterańskich przy bazylice Bożego Ciała w Krakowie. Madonna terribilis daemonibus, czyli Madonna odpędzająca demony służyła kiedyś do przeprowadzania egzorcyzmów, dziś spoczywa w tajemnym skarbcu klasztornym.

Nieczęsto ludzkie oko może obejrzeć ten piętnastowieczny obraz. Podobnie jak Madonnę z dzieciątkiem, dzieło znajdujące się za klauzurą zakonną, powstałe w kręgu Łukasza Cranacha Starszego, w pierwszej połowie XVI wieku. Z kolei Matka Zbawiciela namalowana w warsztacie Marcina Czarnego jest rzadkim przykładem warsztatu mistrza znanego szerzej z gotyckiego Tryptyku Bodzentyńskiego (1508), dziełem tyle tajemniczym, co nieznanym. Wszystkie te obrazy znalazły się w albumie również z powodu niezwykłej formy przedstawienia małego Jezuska. Ciekawą typologię portretu dziecięcego zaproponowała Ewa Micke - Broniarek.

„Portret reprezentacyjny ”tworzony był od baroku wyłącznie dla potomków arystokracji, bogatej szlachty, później (około połowy XIX w.) zakres zainteresowania twórczego (i za mówień)po szerzony został o środowiska bogatej burżuazji. Konwencja dziecięcych portretów wzbogacanych o rekwizyty, nieraz alegoryczne, stawała się dla zamawiających ważną formą podkreślania swojego statusu społecznego ,swoistej nobilitacji. Również portretowanie dzieci malarzy stanowiło, dla poszczególnych artystów – ukrywaną nieco – chęć zamanifestowania swojej roli, jako ojca rodu (Matejko, Wyspiański).Dopiero pod sam koniec XIX wieku temat dziecka w malarstwie, jako osobna kategoria, zanika.  Artyści odtąd dostrzegają w dziecku człowieka z jego wadami i zaletami, emocjami. Przedstawiają dziecko z wnikliwością i należytą powagą, z bogactwem kondycji duchowej i uwypukleniem wnętrza małej istoty.  Realizm głosił potrzebę ukazywania prawdy w sztuce. W okresie Młodej Polski następuje żywiołowe nawiązanie do malarstwa religijnego uprzednich wieków. Temat dziecięcy nie zniknął z pola zainteresowania artystów również w XX wieku, nie poddaje się on jednak prostym definicjom typologicznym. Jest wielostronnie realizowany,  ukazuje wielowątkowość zainteresowań artystycznych i tworzony jest z wykorzystaniem przeróżnych technik artystycznego wyrazu. Tragiczne przeżycia I i II wojny światowej, gehenna niemieckiej okupacji wywarły na zainteresowaniach malarzy wielkie piętno. W naszym albumie prezentujemy202 reprodukcje, z tej liczby prawie w 30 przypadkach nie znamy autora tych pięknych dzieł.

Wśród wybranych reprodukcji znajdują się natomiast m.in. prace takich artystów jak: Přibik z Radenina zwany Pulkawa, Sandro Botticelli, Hans Suess z Kulmbachu, Gerard van Honthorst, Jan Mytens, Jerzy Eleuter Szymonowicz-Siemiginowski, Jacques d’Agar, Carel de Moor, Canutus, Joseph Karl Stieler, Karol Schweikart, Anton Blank, Józef Peszka, Jan Nepomucen Bizański, Józafat Łukaszewicz, Piotr Michałowski, Marcin Jabłoński, Ernst Resch, Jan Maszkowski, Alojzy Rejchan, Rudof Gratz, Józef Szermentowski (Szermętowski), Aleksander Kotsis, Wojciech Gerson, Hipolit Lipiński, Wincenty Sleńdziński, Leon Wyczółkowski, Ilja Jefi mowicz Riepin, Jan Matejko, Antoni Kozakiewicz, Stanisław Grocholski, Seweryn Bieszczad, Stanisław Dębicki, Franciszek Kostrzewski, Henryk Bielski, Apoloniusz Kędzierski, Jan Stanisławski, Anna Bilińska, Julian Fałat, Jacek Malczewski, Jacek Malczewski Aleksander Gierymski, Wincenty Wodzinowski, Olga Boznańska, Lucjan Wędrychowski, Józef Chełmoński, Józef Pankiewicz, Jan Czesław Moniuszko, Wacław Koniuszko, Stanisław Wyspiański, Józef Mehoffer, Włodzimierz Tetmajer, Kazimierz Sichulski, Stanisław Bagieński, Tadeusz Ajdukiewicz, Teodor Axentowicz, Alfons Karpiński, Witold Wojtkiewicz, Jan Lambert-Rucki, Fryderyk Pautsch, Henryk Uziembło, Stanisław Bergman,  Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy), Roman Kramsztyk, Władysław Lam, Vlastimil Hofman,  Mela Muter, Tadeusz Makowski, Małgorzata Łada – Maciągowa, Henryk Gotlib, Zygmunt Radnicki, Erwin Elster, Czesław Wdowiszewski, Stefan Norblin, Zofia Stryjeńska, Krzysztof Henisz, Alfred Lenica, Michał Boruciński, Irena Weiss  Aneri, Eugeniusz  Waniek, Andrzej Wróblewski, Rajmund Kanelba (Kanelbaum),Kazimierz Pacewicz, Eugeniusz Eibisch, Teresa Pągowska, Tymon Niesiołowski, Jerzy Duda-Gracz.

Album został przygotowany przez Muzeum Niepodległości w Warszawie i Prowincjonalną Oficynę Wydawniczą we współpracy z takimi instytucjami jak : Agra-Art, Biblioteka Jagiellońska w Krakowie, Biblioteka Narodowa w Warszawie, Desa Unicum ,Klasztor Kanoników Regularnych Laterańskich w Krakowie, Klasztor Paulinów na Skałce, Muzeum Częstochowskie, Muzeum Górnośląskie w Bytomiu, Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego w Warszawie, Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, Muzeum Lubelskie w Lublinie, Muzeum Mazowieckie w Płocku, Muzeum Narodowe w Kielcach, Muzeum Narodowe w Krakowie, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Niepodległości w Warszawie, Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, Muzeum Okręgowe w Toruniu, Muzeum Pałac w Wilanowie, Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku, Muzeum Regionalne w Siedlcach, Muzeum Regionalne w Stalowej Woli, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego, Rempex.

Tytuł: Dziecko w malarstwie

Seria: Skarby kultury i literatury polskiej

Wydawca: Prowincjonalna Oficyna Wydawnicza

Rok wydania 2014 r. Oprawa: TWARDA PEŁNA SKÓRA ZE ZŁOCENIAMI, OBCIĘCIA KART ZŁOCONE

Strony: 216 s.

Wymiary: 34x24,5 cm

Numer egzemplarza: zafoliowany

TEKA zawiera 12 reprodukcji o wymiarze zewn. planszy 30x23,5cm

Opinie o produkcie (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
;
Sklep internetowy Shoper.pl